Matkailualalla kasvavia trendejä ovat matkojen entistä tarkempi räätälöinti, low cost -ajattelu ja hyvinvointimatkailu. Matkailualan kehittymistä ohjaavat myös muutokset asiakasryhmissä. Vauraita, matkustamisesta kiinnostuneita eläkeläisiä on entistä enemmän.
Moni matkailija on entistä kiinnostuneempi mahdollisimman halvoista matkustusmuodoista. Matkailualalla low cost -ajattelu näkyy halpalentoyhtiöiden lisäksi linja-autoliikenteessä. Myös Suomessa operoi tätä nykyä edullisia bussimatkoja tarjoava yritys.
Trendiksi voisi siis nostaa sen, että moni matkustaja ei enää välitä matkustaa fiinisti, vaan haluaa mieluummin päästä lomakohteeseen mahdollisimman halvalla. Itse kohteessa voidaan sitten käyttää rahaa huolettomammin.
Joidenkin arvioiden mukaan low cost -ajattelu saattaa levitä myös ohjelmapalvelujen puolelle. Myös budjettimatkailijan kukkarolle sopivaa ohjelmaa ollaan kiinnostuneita järjestämään.
Matkailualalla on myös huomattu ihmisten kasvanut kiinnostus lyhyitä kaupunkilomia ja viikonloppulomia kohtaan. Usein lomalle myös halutaan lyhyellä varoitusajalla.
Toisaalta lomia myös suunnitellaan lomasta lomaan eli syyslomaa saatetaan suunnitella jo ennen kuin kesäloma on edes päättynyt. Suunnittelusta huolimatta varsinainen ostopäätös tehdään usein vasta 2–4 viikkoa ennen matkaa.
Kasvava trendi on myös matkojen aiempaa tarkempi räätälöinti. Ympäristön kannalta hitusen parempiin valintoihin pyritään myös kiinnittämään huomiota. Lisäksi autenttisuus on matkailijoita erityisesti kiinnostava piirre.
Hyvinvointimatkailu on myös osa-alue, jolle voisi kuvitella olevan entistä enemmän kysyntää väestön ikääntyessä.
Lähde: Skål International Helsinki